El Baix Empordà disposa de 38 polígons d’activitat econòmica repartits en 18 municipis. Aquests polígons sumen un total de 400 hectàrees (ha) de sòl i repartides en 688 parcel·les.
Àmbit territorial | Nombre de polígons | Superfície (ha) | Nombre de parcel·les | Nombre d’empreses |
Forallac | 2 | 51 | 72 | 80 |
Palafrugell | 6 | 70,3 | 129 | 65 |
Torroella de Montgrí | 3 | 43,9 | 54 | 72 |
Calonge i Sant Antoni | 1 | 22,1 | 30 | 50 |
Begur | 3 | 26,3 | 44 | 46 |
La Bisbal d’Empordà | 4 | 23,3 | 58 | 34 |
Palamós | 4 | 31,8* | 32 | 25 |
Sant Feliu de Guíxols | 1 | 24 | 49 | 30 |
Vall-llobrega | 1 | 11,8 | 52 | 32 |
Ullà | 2 | 11,6 | 20 | 10 |
Serra de Daró | 1 | 3,8 | 11 | 10 |
Corçà | 2 | 31,3 | 48 | 19 |
Castell – Platja d’Aro | 2 | 8,92 | 39 | 22 |
La Pera | 1 | 4,3 | 16 | 10 |
Mont-ras | 1 | 6,4 | 8 | 3 |
Santa Cristina d’Aro | 2 | 15,9* | SND | 8 |
La Tallada d’Empordà | 1 | 2,5 | 5 | 3 |
Cruïlles, Monells i St. Sadurní de l’Heura. | 1 | 11,3* | 5 | 1 |
PAES BAIX EMPORDÀ | 38 | 400,5 ha | 688 | 523 |
Font: Oficina Tècnica de Suport als Polígons. Les dades poden contenir un marge d’error poc significatiu.
* Palamós – 17,2 ha sense desenvolupar.
* Santa Cristina d’Aro – 15,9 ha sense desenvolupar.
* Cruïlles, Monells i St. Sadurní de l’Heura – 11,3 ha sense desenvolupar.
Al Baix Empordà hi ha instal·lades més de 500 empreses en els polígons d’activitat econòmica, que representen una mitjana de 14 per polígon i una ocupabilitat del 82%.
El 28% dels municipis tenen una superfície bruta de sòl industrial de menys de 10 hectàrees, percentatge que augmenta al 44% quan analitzem els municipis que tenen sòl industrial d’entre 10 i 30 hectàrees. Els municipis amb més de 30 hectàrees de sòl industrial suposen el 28% de la totalitat.
La gran majoria de les àrees d’activitat econòmica van ser creades al voltant dels anys 80 i 90. El 85% dels polígons d’activitat econòmica permeten l’ús industrial, tot i que, degut a la transformació actual de l’espai i la seva evolució, l’ús del sector serveis és predominant.
| Baix Empordà | Catalunya |
Població | 141.329 | 7.543.825 |
Superfície (km2) | 701,69 | 32.108 |
Densitat de població (hab/km2) | 201,41 | 237 |
Municipis | 36 | 947 |
Municipis amb PAE | 18 | 405 |
Catalunya té 53 vegades més població que al Baix Empordà, i 45 vegades més superfície. Per tan, també més densitat de població. La relació municipis/PAE és similar ambdós territoris, el 42% de municipis de Catalunya compten amb àrees d’activitat econòmica, al Baix Empordà aquest percentatge augmenta fins el 50%. Mencionar que, en el cas del Baix Empordà, és un percentatge una mica esbiaixat perquè es tenen en compte sectors no desenvolupats i sectors que compten només amb una empresa.
Polígons, superfície, parcel·les i ràtios
Baix Empordà | Catalunya | |
Polígons | 38 | 1.480 |
Superfície (ha) | 400,5 | 29.858,5 |
Parcel·les | 688 | 44.004 |
Parcel·les per polígon | 18,1 | 38 |
Polígons per cada 10.000 hab. | 2,6 | 1,9 |
Superfície (ha) per cada 10.000 habitants | 28,4 | 39,3 |
Superfície (ha)
Baix Empordà | Catalunya | |
< 10 ha | 11 | 781 |
10 ha – 20 ha | 23 | 267 |
20 ha – 50 ha | 3 | 308 |
> 50 ha | 1 | 124 |
La superfície mitjana de les àrees d’activitat econòmica és superior a nivell català que en el territori baix empordanès que compta amb un teixit de micro pobles molt representatiu. Si ens fixem a les parcel·les per polígon, veiem que Catalunya en doble la xifra. Igualment en àrees de més de 50 ha, les quals a nivell català suposen un 8% de la totalitat i en canvi al Baix Empordà només un 2%, el cas de Palafrugell. En termes generals, podem afirmar que el Baix Empordà no compte amb superfícies grans de sòl industrial que puguin absorbir la demanada de les grans indústries. A Catalunya, 1 de cada 3 polígons té mes de 20 ha de superfície, un fet que permet agrupar un gran nombre d’empreses, desenvolupar infraestructures adequades, mancomunar serveis i aprofitar les economies d’escala.
Pel que fa a les empreses instal·lades i l’ocupabilitat, veiem el Baix Empordà un territori poc industrialitzat i amb poc sòl disponible respecte la mitjana catalana.
El Baix Empordà compte amb l’1,3% del sòl industrial de Catalunya, però només té l’1,1% d’empreses, amb una ocupabilitat superior a la mitjana catalana. Per tan, en termes relatius compte amb menys empreses per m2 . L’oferta de sòl industrial també és menor, i més costosa.
Empreses instal·lades i ocupabilitat
Baix Empordà | Catalunya | |
Empreses | 531 | 45.398 |
Empreses per polígon | 29,5 | 30,6 |
Ocupabilitat | 82% | 73% |
Curiosament, si fem el càlcul d’empreses per polígon, veiem que hi ha molta similitud amb el territori català. Cal remarcar que la dada no recull la magnitud de les empreses instal·lades, plantilla de treballadors, facturació, entre altres. Sabem que un alt percentatge d’empreses instal·lades a la comarca són iniciatives autònomes vinculades al sector de la construcció, aparadors, obradors, magatzems.
Principals serveis disponibles
Baix Empordà | Catalunya | |
Recollida selectiva de residus | 4 | 560 |
% sobre el total de polígons | 10% | 38% |
Entitat de gestió | 17 | 200 |
% sobre el total de polígons | 44% | 14% |
Transport públic | 19 | 607 |
% sobre el total de polígons | 50% | 41% |
Servei de vigilància i seguretat | 3 | 129 |
% sobre el total de polígons | 7,8% | 9% |
En l’àmbit dels serveis, una de les dades que podem presumir en el Baix Empordà, és l’alt grau d’entitats de gestió que operen en les àrees d’activitat econòmica. Municipis com La Bisbal d’Empordà, Forallac, Calonge, Begur, Palafrugell, Sant Feliu de Guíxols compten amb persones referents que vetllen pel bon funcionament de les àrees d’activitat econòmica, amb el suport de l’Oficina Tècnica de Suport als Polígons (OTSP) del Baix Empordà.
Si ens fixem en el transport públic del Baix Empordà, els polígons que queden coberts són els que pràcticament formen part dels nuclis urbans. Es valoren les parades d’autobús situades en un radi de 100m del polígon. No existeix cap línia d’autobús publica que transcorri per les àrees d’activitat econòmica.
Les àrees que no queden cobertes pel transport públic, el transport es sol realitzar amb vehicle motoritzat privat o amb vehicles de micromobilitat elèctrica.